Home » , , , » Ceritaku Anak Masuk Sekolah

Ceritaku Anak Masuk Sekolah

Salam semua...


Alhamdulillah minggu kedua persekolah semakin baik dan tenang untuk saya...walaupun rutin harian bertambah tapi semakin teratur dan seronok...

Al kisah saya minggu lepas, sangatlah padat dan saya percaya ibu2 yg lain pun sama juga, menguruskan anak-anak syurga kita semua  untuk ke sekolah.
Syukur Alhamdulillah anak syurga pertama Haqqul Hakim sudah mula masuk ke Darjah Satu, dan anak syurga kedua Haiqal Hakim pula sudah mula masuk tadika 4 tahun..sekejap je anak-anak membesar..dan Insyallah dalam 4 bulan nanti akan lahirlah anak syurga ketiga penghias keluarga kami.

Fisrt Day!!

Hari pertama persekolahan sangat membanggakan..mungkin anak-anak tidak sabar untuk ke sekolah setelah semua kelengkapan sudah di beli...saya tidak ade masalah pada anak pertama kerana sudah biasa ke sekolah..malah pada usia 6 tahun saya hantar dia ke pra sekolah Sk Raja Muda Sek 4 Shah Alam..jadi sedikit sebanyak memang membantu persediakan dia ke sekolah..yang menjadi masalah sikit adalah pada anak kedua saya ni..maklumlah pertama kali..walaupun sejak kecil saya tinggalkan dia di rumah pengasuh tapi keadaan sekolah agak berbeza padanya..satu pendedahan baru...pada mulanya sampai di sekolah keadaan masih terkawal..tapi apabila sudah mula masuk ke dalam kelas dan saya terpaksa tinggal maka di situlah bermula drama..hehe..tapi saya percaya pada guru-guru dan berserah kepada guru kelas..sambil dalam hati memohon pada Allah untuk menjaga anak saya sewaktu di sekolah..Alhamdulillah sekiranya kita bertawakal dan berserah pada Allah, hati kita akan tenang..

Pantau Anak Masa Rehat

Waktu rehat, saya dan suami terpaksa pergi semula ke sekolah agama anak pertama di SRA Seksyen 3 untuk melihat keadaan Haqqul menguruskan makan..nasib la kami datang untuk menjenguk, kerana rata-rata ibu bapa pun datang melihat anak-anak juga...Alhamdulillah dalam kesesakkan ibu bapa dan murid-murid dapat juga saya jumpa Haqqul di kantin dan membantu dia untuk membeli makanan..bukan dia tak pandai nak beli makanan, tapi kalau dah semua parents yang sesak di kaunter makanan macam mana anak-anak nak membeli..ayaiyai...nampak gayanya terpaksa la saya datang waktu rehat lagi nanti..tapi next time saya akan bekalkan makanan untuk Haqqul ke sekolah sebabnya makanan yang di jual tidak menepati citarasa anak-anak..mana taknya..pedas sangat...lebih baik la ibu bekalkan makanan, sihat dan sedap..hehe..so rutin harian bertambah lagi satu untuk siapkan bekal makanan anak di awal pagi...semoga ibu diberi kesempatan untuk semua ini walaupun dalam keadaan kandungan sudah 6 bulan..chayok ibu!!

Makan bekal lagi senang..sedap plak tu..

Drama di pagi hari.

Hari kedua dan seterusnya semakin ok buat Haqqul dan saya tidak lagi datang melawat di waktu rehat...senang sebab dengan bekal yang di bawa dia boleh terus makan je...tapi drama anak si Haiqal masih belum tamat..setiap kali hantar ke sekolah pasti akan menangis..tapi saya terpaksa tinggalkan dia dalam kedaan menangis, walaupun dalam hati Allah je yang tau..huhu..masuk hari ke 4 drama si Haiqal makin rancak apabila tak nak bangun pagi untuk ke sekolah..aduyai...pening pening..huhu

Alah Bisa Tegal Biasa

Setelah seminggu persekolah, alhamdulillah anak-anak dah dapat accept yang mereka kene pergi ke sekolah setiap hari untuk berlajar menuntut ilmu. So dah takde lah masalah lagi, cuma kadang-kadang 'cranky' tu biasa lah kan..ok lah itu saja cerita saya al-kisah minggu pertama persekolahan...sekian




0 comments:

Post a Comment

Powered by Blogger.