Home » , , , » Trimester Pertama yang Penuh Cabaran

Trimester Pertama yang Penuh Cabaran

Salam semua..
Alhamdulillah, selepas balik dari raya tahun ni saya dapat merasakan bahawa Allah akan memberi rezeki yang tidak terhingga pada kami sekeluarga. Setelah perasan period mula delay hampir 2 minggu saya membuat keputasan untuk membeli pregnancy test dan ternyata ramalanku benar belaka...


Anugerah Allah yang Terhebat

Subhanallah tidak ade kata yang boleh menggambarkan perasaan ini..lebih-lebih lagi khabar gembira ini saya dan suami berkongsi dan berbincang dengan anak-anak syurga kami Haqqul dan Haiqal..Haqqup yang pada mulanya tidak percaya dengan berita ni katanya 'perut ibu tak besar pun?'..hehe..setelah saya explain die terus rasa excited nak dapat adik lagi...terasa terharu apabila pelukan yang diberikan pada saya kerana terasa sangat happy..tapi reaksi Haiqal pula agak cool dan happy juga lepas dpt tau ibu nak dapat baby lagi...siap die ckp die tak sabar nak main dengan baby..Masyallah, senang hati ibu apabila anak-anak sudah pun sedia untuk mendapat adik dan berkongsi kasih sayang ibu dan ayah dengan adik nanti..terima kasih Ya Allah atas segalanya...


So far Alhamdulillah saya tak pernah mengalami masalah anak-anak murung kerana mereka akan dapat adik baru. Apa yang saya lakukan adalah sentiasa berborak dengan mereka sejak kecil lagi mengenai anugerah Allah yang hebat ni..malah saya sering cakap kepada mereka dalam hidup ibu, so far the best present yang ibu pernah dapat adalah Haqqul dan Haiqal..sebab ini hadiah dari Allah bukan dari siapa2 di muka bumi ini..sebab itulah ibu sayang sangat hadiah ibu ni dan ibu akan jaga sampai ibu mati..syukur mereka sangat memahami..anak-anak sekarang jangan kita sekat untuk mereka belajar sesuatu yang mungkin pada kita belum tercapai akal lagi..tapi dengan penjelasan yang jelas dan ringkas anak-anak boleh menerima.

Fasa alahan yang mencabar

Pregnant kali ni amatlah terasa beza berbanding sebelum..kalau masa pregnant Haqqul saya cergas pergi kerja tanpa malasah, Haiqal plak saya boleh attend kelas MSc di UiTM tapi kali ni saya tak boleh nak ke mana dan buat sesuka hati. Walau keana sahaja pasti akan spare plastic bag untuk emergency..early pregnancy tu memang saya hanya tidur dan rehat sahaja...makan boleh tapi selepas beberapa minit akan keluar balik..kalau dah muntah tu muntah sampai terkencing..dasyat tak..huhu..tapi yang touching sangat bile saya berlari ke sinki untuk muntah pasti ade peneman kecil yang akan berlarinjuga dan berdiri di atas stool (sbb tak ckp tinggi) untuk urut belakang ibu, sambil tya "ibu ok?"...samada Haqqul atau Haiqal, dan bile perlu je saya akan panggil en suami untuk bantu...Ya Allah sungguh aku tak pernah merasa kecewa tidak dikurniakan puteri kerana putera2 yang Kau berikan adalah yang paling hebat sekali..hampir 3 bulan di duga dengan alahan yang teruk tapi bohong la kalau tak pernah mengeluh dan letih dengan keadaan diri..astagfirullah, setiap kali terasa begitu saya akan cuba menunaikan solat hajat dan taubat kerana sebagai manusia biasa kita tidak pernah lari dari melakukan kesilapan..berat dugaan yang saya hadapi, tapi saya percaya berat lagi dugaan ibu-ibu yang lain...

Morning sickness memang normal pada 1st trimester

Dugaan Pada yang Mampu

Kini keadaan semakin pulih, masalah alahan semakin ok..tapi di duga dengan masalah posisi uri yang terlalu rendah pula..keadaan ini membuatkan saya terasa senak dan sakit di bahagian ari-ari..doktor memang tidak bagi langsung saya buat kerja berat dan setiap 2 minggu akan follow up. Walaupun pregnant hampir 4 bulan tapi keadaan sakit seperti 7/8 bulan mengandung..insyallah saya berharap keadaan akan kembali seperti sediakala dan sihat sempurna kandungan ibu..ape-ape pun 2nd trimester pula pasti ada cabaran dan dugaannya..sebagai sampingan untuk penjagaan saya mengambil supplement untuk membantu saya kekal sihat dan bertenaga sepanjang kehamilan. Supplements memang penting kepada ibu hamil tau..makanlah supplement dan pilih la yang sesuai dan terbukti bagus...sekian...

0 comments:

Post a Comment

Powered by Blogger.