Home » , , , » PENGALAMAN GDM KETIKA HAMIL ANAK KETIGA

PENGALAMAN GDM KETIKA HAMIL ANAK KETIGA

Salam semua..mesti ramai mommies yang tertanya2 macam mana la agaknya ibu yang terkena GDM ni semasa bersalin nanti..ok based on pengalaman diri saya sendiri meh saya share bersama dgn semua mommies di luar sana..

Pahit Manis Ketika GDM


Seperti kebiasaannya, GDM mommy akan diberi tarikh seawal 2 minggu dari tarikh due sebenar untuk bersalin. Tapi kalau bersalin awal lg dari tarikh yang diberi Alhamdulillah la..maybe xde kot mengahadapi procedure tertentu as GDM ni..Saya diberi tarikh awal 2 minggu untuk warded dan apabila di ward tahap gula kita di monitor 24 hrs..mmg sgt particular, sbb risiko sgt tinggi pada baby kalau tahap gula tinggi ataupun rendah..hari pertama saya disuruh berehat je di ward sbb keesokan hari barulah segala procedure akan dilakukan. Selepas selesai solat subuh, nurse dan doktor dtg untuk memasukkan ubat induce dgn tujuan untuk membuka jalan..huh sakit sgt apbl doktor masukkan ubat..mana tak nya, ubat bersaiz sebesar painkiller dimasukkan dan dipecahkan oleh jari doktor ketika masukkan ubat..pedih sgt huhu..sabar je la..so after 6 hrs akan di review balik samada jalan dh terbuka atau tidak..lebih kurang sejam selepas ubat dimasukkan barula saya terasa contraction tp mild je..semakin lama semakin kuat dan kerap..so dlm tgh hari tu doktor dtg review balik jalan dh bukak 3cm dan membuat keputusan untuk pecahkan air ketuban..result dr CTG nmpk contraction sgt kuat selang 5 min 3 kali..so doktor terpaksa masukkan ubat utk kurangkan contraction sbb takut nnt effect pada rahim kita membengkak akibat contraction yg kuat..dalam masa yg sama ubat/insulin untuk pastikan paras gula maintain pun dimasukkan jgk dlm badan..so terpaksa buat line disebelah tgn kanan plak..masa tu ada 4 mesin yang beroperasi di keliling saya..dah mcm kritikal sgt..nk ke toilet pun kene bwk tiang air drip tu..huhu..doktor arahkan sy masuk labor room walaupun baru 3 cm..maybe sbb air ketuban dah dipecahkan so at any time aku boleh bersalin..dalam pkl 5.15pm barulah dpt masuk labor room sbb full..maklumla hospital kerajaan...sampai di labor room saya dipersiapkan persalinan untuk bersalin dan diberikan ubat tahan sakit...auucchh kene cucuk plak dkt bontot..dah settle je cucuk saya rasa khayal dan ngantuk sgt..nak ckp dgn husband di sebelah pun tak larat..so dpt la rehat dlm sejam sblm sakit contraction menyerang...dalam 7.30pm dah mula rs nak meneran tp disuruh tahan sbb baru 8 cm..huhu sabar la sikit lagi..tp lame2 dah tak tertahan akhirnya......alhamdulillah selamat melahirkan baby boy seberat 3.01kg..keadaan menjadi tegang apbl baby yg br keluar menangis sekejap dan selesai di azan oleh suami td diam tidak bergerak...terus nurse bwk keluar dan lakukan procedure keselamatan ke atas baby...masa tu hanya Allah je yg tu perasaan saya yg masih letih melahirkan nmpk keadaan baby mcm tu..selang beberapa minit, alhamdulillah ade nurse dtg baby comel ke arahku..masing2 lega selepas situasi cemas td..sbb ade kes yg baby hypo lepas bersalin..tu yg risau tu..
Selepas 24hrs saya dan baby di monitor  kadar gula dah normal so baru boleh discharge...syukur Alhamdulillah..setelah selamat menghadapi cabaran mengandung dan bersalin sbg pengidap GDM..


Hikmah GDM


Bab ni mmg best aku nk story dan share..sebernarnya Allah sebaik2 pengatur hidup kita..hikmah selepas pengidap GDM ni sgt baik utk aku..skrg ni makan lebih terkawal dengan kandungan gula setiap hidangan..so quality dan quantity kene alert...minum air manis tu mmg jarang la sgt skrg..lebih prefer air kosong and guess what..bile kita mmg amalkan minum air kosong je berat nk turun sgt senang..berat badan dah cecah angka 47kg..kalau tak sblm ni 54kg uolls..hampir 5 tahun berat tak berjaya turun ke angka 4..and finally this time secara tak sengaja turun...Alhamdulillah...so keep maintaining the weight la after this. 

Baby GDM Habib Hakim

0 comments:

Post a Comment

Powered by Blogger.