Home » , , , , » Jangan Malas Sertai Gotong Royong!!

Jangan Malas Sertai Gotong Royong!!


Salam semua, pernahkah kita luangkan masa hujung minggu untuk sertai aktiviti gotong royong? Samada gotong royong sekolah anak-anak mahupun kawasan persekitaran taman kediaman kita dan sebagainya.

Gotong Royong Pra Sek SKRM

Baru-baru ini kami sertai aktiviti gotong royong membersihkan dan menceriakan kawasan sekolah SK Raja Muda Musa (Integrasi) di Seksyen 4 Shah Alam. Alhamdulillah kehadiran ibu bapa sangat membanggakan dan konsep potluck untuk jamuan makan memang tidak mengecewakan. Perlbagai juadah makanan yang di bawa oleh ibu bapa khas untuk aktiviti gotong royong sekolah ini. Di sini saya nampak ibu bapa sekarang sudah mula bijak dan peka tentang komitmen dan penglibatan mereka dalam program anak-anak sangat penting. Sebenarnya anak-anak akan lebih yakin dengan kehebatan ibu bapa apabila mereka melihat hasil kerja ibu dan ayah mereka membersihkan dan menceriakan kawasan sekolah mereka. Secara tidak langsung anak-anak akan lebih bersemangat untuk ke sekolah. Bukan kan keadaan ini adalah sesuatu yang positif? Jangan terlalu selfish kerana berasa penat sekiranya sertai gotong royong tu, malah bangkit luangkan masa bersama anak-anak.

Ibu Bapa Sepakat

Seronok sangat dengan aktivit gotong royong tu, sebab dapat mengeratkan sillaturrahim antara ibu bapa dan guru. Kalau sebelum ni datang menjemput anak di sekolah kita tidak kenal apabila berselisih dengan ibu bapa yang lain. Tetapi selepas aktiviti gotong royong kenalan menjadi semakin ramai dan mesra. Sekiranya kita mengambil tindakan 'Berkecuali', maka akan merugikan kita. Cuba bayangkan sekiranya kita lewat menjemput anak balik, anak kita terpaksa menunggu lama di kawasan sekolah dan dalam masa sama ada ibu bapa rakan anak kita yang kita memang kenal, datang menjemput anak mereka, mungkin mereka akan berlapang dada untuk membantu dek kerana mereka kenal..tetapi kalau sebaliknya? Sebab itulah peranan ibu bapa adalah kita kena kenal ibu bapa kepada rakan anak-anak kita. Tak rugi pun kita build networking kenalan ni. Percayalah...Jangan pegang konsep "mind your own business"..sebagai muslim kita kena prihatin tetapi berpada-pada la yer!!


Keesokan hari, Persatuan Penduduk Seksyen 10 PEPS10 ada mengadakan gotong royong tetapi kami sekeluarga tidak dapat join sebab sibuk di Ladang Arnab Bukit Badong, Ijok Selangor...Insyallah lain kali kami join. Peace!!


Anak-anak di beri pengisian pertandingan mewarna


Para bapa ditugaskan memasang dan mengecat pagar untuk kebun buah 

Hidangan potluck yang sedap-sadap semuanya

Sebahagian ibu bapa yang hadir

     

0 comments:

Post a Comment

Powered by Blogger.