Home » , , , , , » Pengertian Ramadhan Keluarga Hakim

Pengertian Ramadhan Keluarga Hakim

Salam semua, Alhamdulillah Ramadhan semakin hampir. Persiapan menghadapi Ramadhan adalah lebih penting daripada persiapan raya bagi kami sekeluarga. Selalunya untuk persiapan raya anak-anak adalah menjadi keutamaan bagi kami. Ibu dan ayah cukuplah sekadar sepasang baju kurung dan baju melayu untuk di pakai di pagi raya. Tapi tahun ni rasanya baju melayu si suami recycle je yang tahun-tahun lepas (atas cadangan suami), hanya baju kurung je yang perlu di beli...hehe..nasib la semenjak kahwin hampir 7 tahun badan en suami tidak berubah sangat, so mmg masih muat lagi koleksi lama..

Rindu Terawih di Masjid Negeri

Suasana terawih di Masjid Negeri Shah Alam memang sangat seronok di waktu bulan puasa. Ramai jemaah yang hadir ke masjid ni, jadi tak boleh lah nak belenggah lama kalau ada plan nak solat teraih di sini. Kalau datang lambat confirm susah nak cari parking kereta. Selain kemeriah jemaah di sini yang menjadi tarikan, imam yang mengetuai solat terawih pun bukan sebarangan orang, kemerduan bacaan ayat suci Al-Quran di dalam solat terawih membolehkan kita lebih fokus dan khusyuk dalam solat, Insyallah...

Tidak Suka Ke Bazaar Ramadhan


Saya dan suami memang tidak suka ke bazaar Ramadhan ni, bukan apa kebanyakkan yang berniaga adalah mereka yang tidak biasa berniaga. Hanya mengambil peluang Ramadhan semata-mata, so boleh dikatakan kualiti masakan kurang memuaskan lah pada tekak kami. Kami lebih memilih restoran yang sudah menjadi kebiasaan sekiranya ingin membeli tambahan juadah. Bulan Ramdhan ni lah saya akan mengatur menu untuk di masak setiap hari, agar terasa kelainan setiap hari berbuka. So memang menu berbuka puasa selalunya adalah segala yang di masak oleh saya.

Bulan Kumpul Pahala


Seperti yang kita ketahui fadhilat setiap hari di bulan Ramadhan ni sangatlah besar. Jadi rugilah sekiranya kita tidak mengambil peluang untuk merebut pahala di bulan Ramadhan. Pada saya setiap kali Ramadhan, saya dan suami akan bertadarus Al-Quran bersama dan Insyallah akan mengkhatam kan pembacaan Al-Quran kami untuk sebulan. Bukan bulan Ramadhan je kami akan baca Al-Quran, tapi bile tiba bulan Ramadhan tadarus itu adalah wajib dilakukan setiap hari pada kami. Selain bertadarus, kami juga akan kerap bangun di malam hari untuk melakukan Qiamullai bersama-sama. 

Kekal Bertenaga Untuk Beribadah

Untuk memastikan kami kekal bertenaga untuk melakukan ibadah di bulan Ramadan selain berpuasa, kami terpaksa mengambil supplemen si waktu berbuka dan bersahur. Jadi keperluan tenaga sentiasa kekal la walaupun berpuasa. Tahun ni pula keperluan untuk anak-anak pun telah saya sediakan, supplemen untuk anak berpuasa agar kekal bertenaga juga. Semoga berjaya la wahai anak syurga ibu Haqqul Hakim, ibu sekadar mencuba sayang....

Semoga Ramadhan memberi seribu rahmat kepada kami dan Selamat Mengambut Ramadhan




0 comments:

Post a Comment

Powered by Blogger.