Sindrom Anak Kedua

ANAK EMAS

Salam semua..
Entry hari ni sedikit sebanyak mengenai anak emas. Apa itu anak emas? Wujud ke anak emas dalam keluarga kita? Perkongsiaan harini adalah untuk peringatan diri sendiri dan siapa tahu mungkin boleh membawa manfaat kepada korang. layan je lah ok...

Sebagai ibu bapa, kita perlu memberi kasih sayang kepada anak-anak mengikut kadar kemampuan penerimaan anak-anak tersebut. Pernah tak kita fikirkan adakah cara kita memberi kasih sayang kepada anak dapat di terima dan di intripitasikan oleh anak-anak dengan cara yang betul?? Kerana pada ibu bapa mereka sudah pun memberi kasih sayang yang secukupnya tetapi sebaliknya.

Ada 5 bahasa kasih sayang yang juga dipraktikkan oleh Nabi Muhammad SAW kita.

  1. Hadiah - Beri hadiah, jadi apabila cara kita dengan memberi hadiah sebagai tanda kasih sayang sekiranya anak tidak diberi hadiah maka anak-anak beranggapan meraka tidak disayangi.
  2. Khidmat - Ada anak merasakan ibu bapa yang memberi khidmat adalah tanda kasih sayang mereka kepada anak-anak.
  3. Kata-kata Indah - kata-kata penghargaan juga merupakan cetusan kasih sayang 
  4. Physical Touch - ada anak merasakan sentuhan pada anak-anak merupakan tanda kasih
  5. Masa berkualiti - Masa yang berkualiti yang diluangkan kepada anak-anak merupakan tanda kasih sayang tehadap mereka
Sebahagian anak merasakan masa yang berkualiti bersama adalah tanda kasih sayang, so sekiranya kita kurang meluagkan masa bersama, anak menganggapkan mereka tidak di sayangi. Dalam masa yang sama ibu bapa sering memberi hadiah sebagai tanda kasih sayang. Jadi disinilah berlakunya miss communication atau wujud salah faham antara ibu bapa dan anak-anak dalam memberi kasih sayang.

"Jangan biarkan masa bersama anak-anak berlalu begitu sahaja tanpa ada kenangan yang indah bersama"

Kenapa wujud anak emas?

Setiap anak mempunyai personaliti dan watak yang berbeza, jadi ada dikalangan anak ini mempunyai personaliti dan watak yang memenuhi kehendak kita sebagai ibu bapa. Oleh sebab itu, wujudlah anak emas di dalam keluarga. 

SINDROM ANAK KEDUA

Anak kedua lebih sinomin dikatakan anak emas, tetapi sindrom ini boleh terjadi kepada mana-mana anak pun sebenarnya. Selagi anak ada rasa di 'second' kan dikalangan adik beradik yang lain.

Sindrome anak kedua? Anak kedua susah hendak difahami dan luar biasa. Kalau baik lebih baiknya, kalau nakal lebih nakalnya, dan kalau rajin lebih rajinnya. Kenapa hal ini terjadi? Ini berkait rapat dengan emosi ibu semasa mengandung. Anak sulung lebih manja kerana saat ibu mengandung anak pertama emosi ibu sangat manja maklumlah kali pertama mengandung, tetapi anak kedua lebih confident, independent kerana ibu lebih yakin mengandung kali kedua sbb sudah ada pengalaman. Anak sulung dimanjakan, anak yang kecil-kecil juga dimanjakan so anak kedua akan rasa terbiar. Oleh sebab itu anak kedua ni akan berusaha bersungguh-sungguh untuk tarik perhatian ibu bapa samada cara positif atau pun negatif.


Still Face Experiment 

Ada kajian yang dilakukan yang boleh kita pelajari berkaitan sindrom anak kedua ni. Kajian dilakukan di dalam makmal ke ats seorang ibu dan anak yang di panggil Still Face Experiment. Dalam kajian ini, si ibu disuruh berinteraksi terhadap anak-anak selama bebrapa minit, kemudian ibu di beri isyarat untuk berada pada keadaan 'still face' tanpa mamberi reaksi kepada anak itu, apa yang diperhatikan si anak akan cuba mengambil perhatian ibu dengan melakukan apa yang si ibu lakukan sebentar tadi tetapi si ibu masih kekal dalam 'still face' dan kemuadian apa yang berlaku, si anak akan mula memberontak menangis untuk mendapatkan perhatian si ibu, dan kemudian si ibu kembali memberi perhatian kepada si anak dan anak kembali happy. So hal ini menunjukkan perhatian terhadap anak-anak akan memrberi kesan yang positif dan baik..Tetapi apabila anak-anak menangis kerana inginkan sesuatu, ibu paba please jangan mengalah dengan tangisan si anak kerana sekiranya kira menuruti kata-kata si anak keadaan ini akan menjadi tabiat yang tidak elok. Biarkan si anak menangis dan peranan kita adalah menenangkan anak-anak dengan cara penjelasan sekiranya anak terus menangis maka biarkan mereka menangis. Dalam kajian ini banyak penghuraian mengenai rangsangan anak-anak terhadap persekitaran mereka. Sebagai perkaitan dengan sindrom anak kedua ianya merupakan satu keadaan yang mana anak-anak akan cuba menarik perhatian dengan cara apa sahaja sekalipun. 
  

Anak Anugerah Terindah 


Anak dianugerahkan oleh Allah kepada kita untuk didekati bukan dijauhi, disayangi bukan untuk di benci, di didik bukan untuk didiarkan, di bimbing bukan untuk di pinggirkan, di tegur bukan untuk ditengking dan di belai bukan untuk dizalimi. 

Hadis Rasulullah SAW ada berkata:
'Berlaku adil lah terhadap setiap anak-anak dalam pemberian kasih sayang seperti mana kamu suka mereka berlaku adil kepada kamu dalam hal berbakti dan kelembutan'

Anak-anak ada kelebihan dan kekurangan, layanlah mereka sama rata, puji mereka pada keadaan dan tempatnya, dan  kasih semuanya kerana pada siapa lagi mereka nak dapatkan kasih sayng kalau bukan dari ibu dan ayah.


Doa untuk mengelakkan orang dengki/cemburu dengan diri 
surah Al Hasyr ayat 10




keluarga hakim
Keluarga Bahagia Hakim




1 comments:

Post a Comment

Powered by Blogger.