Home » , , , , » Ibuku Penglipurlara Comel..

Ibuku Penglipurlara Comel..

Salam semua.dh lame dah tergerak nak tulis entry pasal diri ku seorang ibu yang suka bercerita. Terutama sekali kepada anak-anak syurga tersayang. Bukan nak perasan la, tapi kalo nak di bandingkan dengan ayah mereka, anak-anak lebih terhibur mendengar cerita dari ibu berbanding ayah. Tetapi, itu dulu..en Hakim skrg pun nak challenge saya juga dalam menjadi penglipurlara kepada anak-anak. Good job dear, i know you are the best ayah to our HH..

Gaya Ibu 


Gaya dan intonasi dalam penceritaan penting tau, so that anak-anak ni xde la boring je nak gengar cite tu sampai habis. Ini memang kepakaran ibu lah dalam bercerita. Cotonhnya kalau cerita itu ada pelbagai karektor haiwan seperti buaya, kambing dan ibu ayam ke, so ibu akan cuba bacakan dialog yang mencerminkan watak animal tersebut. ye lah kalo si buaya tak kan la suara die kecik plak kan..mesti suara yang agak garau, kalo si anak ayam, mula lah keluar suara anak ayam yang comel dari mulut ibu..hehe, memang enjoy la anak-anak dengar cerita ibu. Kadang-kandang tu bedtime story sampai 10 buah buku cerita ibu kena baca..huhu habis lah suara merdu ibu ni anak-anak oii.. tapi apa lagi yang mengembirakan hati si ibu selain melihat anak mereka tertawan kan?? so baca je la ibu..Ada juga saya dan suami membacakan bedtime story kepada anak-anak bersama..hehe kalo cerita yang di pilih The Fox and The Goat, confirmlah si ayah akan baca dialog fox dan ibu dialog goat. hahaha..bahagia sangat...

Ayah pun boleh tahan tau

Sejak akhir-akhir ni anak-anak selalu minta ayah mereka ceritakan masa ayah kecil-kecil dulu. Hahah, sejarah hidup ayah yang nakal ketika kecil dulu. Itu sekarang menjadi favorite anak-anak, yang mana cerita hidup ayah lebih menarik dari segala buku yang ada di rak buku. I love it dear...si ayah memang sangat kreatif dalam memenangi hati anak-anak. Bayangkan dengan menceritakan segala kisah hidup yang manis dan pahit kita kepada anak-anak, anak-anak akan lebih mengenali siapa ayah dan ibu mereka dengan lebih dekat. Anak-anak perlu tahu sejarah hidup lepas kita, barulah mereka anggap kita bukan sekadar ibu dan ayah malah best friend forever mereka. Segala benda kita berkongsi dengan anak-anak, so tidak akan menjadi masalah nanti anak-anak nak berkongsi masalah dengan ibu ayah mereka apabila mereka remaja kelak. Maklumlah remaja adalah peringkat di mana kita perlu menjadi teman kepada anak-anak, kalau tidak mahu mereka jauh dan lebih cenderung kepada teman seperjuangan.

Tidak ada masalah berbelanja buku 

Alhamdulillah setakat ni saya dan suami memang tidak lokek dalam berbelanja buku untuk anak-anak. Kalau buku yang anak-anak inginkan agak mahal tetapi ilmu yang disampaikan oleh buku itu sangat berguna maka kami akan berbelanja untuk buku tersebut. Saya akan memastikan keadaan buku berada dalam keadaan baik, so setiap kali berbelanja buku pasti saya akan terus membalut buku supaya terpelihara dari koyak, kotor dan sebangainya. Minat membaca perlu dipupuk sejak awal lagi, syukur sangat anak-anak menampakkan minat terhadap buku yang sangat baik sehinggakan hadiah harijadi mereka tahan lepas, BUKU adalah permintaan mereka. Buku ensiklopedia OCEAN LIFE permintaan Haqqul Hakim, kata nya die belum banyak tahu mengenali ocean life, so that he need a book untuk dapatkan info tersebut. Untuk anak 5 tahun seperti Haqqul menampakkan minat yang hebat seperti itu sudah cukup menggembirakan saya dan suami. syukur..Jadi to all parents out there, berbelanjalah untuk buku kerana ilmu yang terdapat dalam buku merupakan harta karun yang tiada tandingannya..


Koleksi buku terbaru di borong pakai BB1M 

1 comments:

  1. Assalamualaikum...Salam perkenalan...tq atas info yang berguna...http://wannadotcom.blogspot.com/2014/04/siapa-yang-perlukan-ostematrix.html

    ReplyDelete

Powered by Blogger.