Home » , , , » Cuti-cuti Keluarga Hakim V5_Perlis, Penang&Lumut

Cuti-cuti Keluarga Hakim V5_Perlis, Penang&Lumut

Salam semua..Alhamdulillah, kembali semula selepas sibuk dan penat dengan percutian merentasi tiga buah negeri. Bermula di Arau, Perlis mengikut en suami yang menjadi pegawai pengiring untuk program Miroc 2014 (Malaysia International Robot Competition) di kampus Unimap Pauh Putra...keadaan di Perlis sangat panas, in fact mmg ada signboard yang claim kawasan paling panas di Malaysia sehingga 43 Degree Celsius..sebenarnya Miroc ni tiap-tiap tahun kami akan datang..cume last year je tidak berkesempatan.

Ikan Keli dan Ikan Bakar Perlis

Kalau di perlis ni confirm la tempat makan best di Arau yang menjadi pilihan hati kami adalah ikan keli di Anjung Keli atau Pokok Sawa untuk menu lunch. Ikan keli goreng yang garing atau ikan keli bakar cicah air asam, perghhh memang menjadi idaman kami setiap kali sampai di Perlis. Makan malam pula kitorang suka makan dekat area kangar..kedai ikan bakar yang berhadapan pantai. Masakan di memang sedap dan murah. Tiga hari di Arau, kami menginap di Brilliant Inn yang terletak berhampiran bandar Arau sangat berpatutan dan selesa. Pada hari kedua selesai en suami selesai program, kami mengambil kesempatan ke Padang Besar untuk shopping, tapi kurang pulak minat untuk shopping kerana kebanyakkan barangan yang di jual biasa sahaja (sbb dah biasa sampai, hehe)..

Ho Ho Holiday

Selesai program kami terus bertolak ke Penang untuk destinasi percutian pula..setelah sibuk dengan program en suami..dalam perjalanan kami singgah ke Alor Setar (rumah pak cik saya), dan sambil tu singgah makan lunch di Laksa Teluk Kecai..salah satu tempat makan best di Alor Setar..bertempat di tepi jalan menuju ke Jeti Kuala Kedah. Lepas tu baru kami singgah ke rumah pak cik dan teruskan perjalanan ke Penang. Lewat petang sampai ke Birth Plaza, Penang (di atas Times Square Penang). Penat sangat, tapi dah kata bercuti..so aktiviti kami seterusnya adalah tengok wayang cite Rio 2..mula tu risau jugak takut tertidur dalam wayang, tapi cite Rio 2 memang best sangat..anak-anak memang layan la cite yang ditunggu-tunggu.

Ikan Bilis dan Ikan Masin Lumut

Satu malam di Penang, esoknya kami teruskan perjalanan ke Lumut, Perak untuk destinasi percutian ketiga..Kami menetap di Swiss Garden Damai Laut dan sesampai je dan settle check in, kami teruskan langkah ke pekan Lumut untuk memborong ikan bilis dan ikan masin yang dipesan oleh mak saya..memang fresh dan berkualiti hasil laut di sini..Aduh penat sungguh, mana tak nya penuh aktiviti kami, lps selesai dari borong ikan bilis, terus pulang ke hotel untuk aktiviti swimming plak...so mlm tu kitrg dinner di hotel je la, sbb malas nak keluar..capekkk...

Hari kedua selepas breakfast di hotel..anak-anak request swimming lagi..tapi sebelum tu kami ke pantai di belakang hotel untuk berjalan dipersisiran pantai..aktiviti mengutip cengkerang la apa lagi kan..macam-macam bentuk dan rupa cengkerang yg kami dapat..malah ada hidupan laut yg menarik kami jumpa, Gamat atau Sea Cucumber...wow bestnya dpt tgk gamat secara liar di laut..gamat ni melekat di celah-celah batu..en suami la yg ambil untuk di lihat anak-anak..ada 3 ekor semuanya..banyak nya..selain itu ikan belacak pun banyak bermain di persisiran pantai..tapi yg tu en suami tak berjaya tangkap..maklumla ikan belacak ni kan die boleh melompat..org ckp ikan berkaki..hehe..selain tu kami jumpa batu karang lembut,kalau dlm dasar laut tu yg beralun-alun di batu karang...mulanya nmpk mcm lumut tp boleh bergerak-gerak plak..bile close up baru nmpk jelas batu karang rupanya..tapi jangan amik bwk balik..xboleh tau..itukan hidupan laut..so biarkan dia hidup tanpa ancaman manusia...huh!! panas berpeluh slps aktiviti pantai..now balik untuk swimming time..here we go!! Swimming pool..hahaha..

Aktiviti mengutip cengkerang

Inilah rupa Gamat yang kami jumpa

Kami Squad Pasar Malam

Sebelah petang sikit barulah kami keluar berjalan ke Jusca Manjong yang baru di buka..shopping sikit..hehe..aktivit bercuti macam tak lengkap kalau tak meninjau ke pasar malam kawasan berdekatan..mulalah meng 'Google' lokasi pasar malam..kebetulan mlm tu ada pasar malam di Kampung Setiawan, rezeki la kan..haha apa lagi skuad pasar malam keluarga hakim..jom terjah!!! Nak tau kenapa kami suka ke pasar malam apabila bercuti ke sesuatu tempat? Sebabnya, di pasar malam la kita nak kenal masyarakat setempat..di pasar malam mcm2 makanan penduduk kawasan setempat kita dpt tengok tau..menarik sangat..selesai mencari makan, jom balik makannn..nyum nyum..

Day to go..

Ok masa untuk check out pulang ke rumah..Alhamdulillah, terima kasih Allah atas rezeki yang diberikan...semoga rezeki kami lebih murah untuk bercuti ke seluruh dunia..ambilah peluang bercuti untuk melihat keindahan alam ciptaan Allah yang tiada tandingan..secara tidak langsung ia dpt mendekatkan kita dengan sang pencipta..subhanallah, macam2 keindahan alam yang telah dapat kami terokai..