Susu Ibu Susu Genius

Salam Semua
Perkongsian saya pada hari ini adalah mengenai susu untuk menjadikan anak-anak syurga kita genius. Susu apa tu? Semestinya susu yang dianugerahkan Allah untuk ibu-ibu, susu ibu

Persediaan di saat menyambut kelahiran bayi anda adalah sesuatu yang menggembirakan dan ia juga merupakan masa yang sangat mencabar. Ibu harus memberi pertimbangan kepada penyusuan susu ibu kerana ia memberi kebaikan kepada ibu dan anak. Kita semua digalakkan memberi susu ibu secara efektif bermula seawal kelahiran sehingga berumur 6 bulan. Selepas 6 bulan bolehlah disusuli dengan pemberian makanan tambahan (solid food). Penyusuan efektif selama tempoh 6 bulam  adalah untuk memastikan bayi mendapat segala kebaikan khasiat susu ibu dan wajarlah diteruskan sehingga bayi berumur 2 tahun. 


Manfaat Susu Ibu 

Susu ibu mengandungi semua khasiat dalam imbangan nutrisi yang betul. Sebaik selepas melahirkan bayi, susu pertama yang berwarna kekuningan dan ia dikenalikan sebagai kolostrum. Khasiatnya amat tinggi kerana kandungan proteinnya adalah tiga kali ganda melebihi susu ibu biasa. Ia juga mengandungi antibodi (immunoglobulins) yang tinggi serta lebih sel darah putih (leucocytes) yang mampu melawan jangkitan pelbagai penyakit seperti cirit- birit, selesema, bronkitis dan radang paru-paru. Ibu perlu memastikan pemberian kolostrom seawal kelahiran bayi lagi bagi memberi kekuatan antibodi kepada si kecil. Tambahan pula, susu ibu juga mengandungi nutrien tertentu yang amat kritikal untuk perkembangan otak dan ia membantu dalam meningkatkan kepintararan bayi. Dua kajian terbaru Cambridge di England dan Flinders Australia telah membuktikan bayi yang disusui badan, kecerdasan IQnya mampu mencecah tahap tujuh hingga 10 mata melebihi IQ biasa. Ia juga memberi peluang kepada ibu dan anak untuk berinteraksi sepenuhnya dan meningkatkan hubungan kasih sayang antara ibu dan anak kerana sewaktu menyusu bayi, bau ibu, sentuhan dan wajah akan terakam pada ingatan bayi yang masih kecil itu. Bayi akan lebih mengenali ibu dan paling penting mereka dapat merasakan kehangatan kasih ibu dan bayi akan lebih mesra dan kasih sayang mereka lebih mendalam pada ibunya dalam proses penyusuan ini.


Selain itu, terdapat juga kebaikan terhadap ibu yang menyusui bayi sejak kelahiran anak mereka. Antaranya ialah membantu mengecutkan rahim dan mengembalikannya kepada saiz yang asal dengan cepat serta mengurangkan pendarahan selepas bersalin. Tambahan pula, ia membakar kalori dan mengembalikan bentuk badan asal anda dengan cepat dan mengurangkan risiko kanser payudara dan kanser ovari. Malahan, kelebihan yang seterusnya ialah ia merupakan satu cara merancang kehamilan yang ideal secara tidak langsung kerana penyusuan ibu dengan sepenuhnya selama 6 bulan pertama mampu menunda kedatangan haid. Oleh itu, 99 peratus kehamilan dapat dielakkan.


Sebab tidak mahu breasfeeding:

Menyusukan anak adalah tugas yang murni, penting dan istimewa bagi seorang ibu. Tetapi ada juga sebilangan ibu yang mengambil tindakan untuk tidak menyusukan anak atas beberapa faktor:

  • Kesakitan puting susu. Pada hari permulaan, ibu mungkin berasa sakit tetapi setelah susu mengalir, kesakitan ini akan berkurangan. Terdapat sesetengah ibu yang puting susunya tersorok atau tidak dapat menegak untuk bayi menghisap, oleh itu bayi akan menghisap kulit hitam sekeliling puting dan mengakibatkan perlukaan kecil. Maka, ibu harus menarik putingnya semasa hamil 8 bulan sebagai persediaan. 
  • bengkak susu yang disebabkan jangkitan kuman ataupun takungan air susu. Jangkitan kuman dalam buah dada mengakibatkan buah dada bengkak, hangat dan sakit. Ia bolehlah dirawat secara memakan ubat yang diberikan oleh doktor dan ibu boleh membasuhnya dengan menggunakan air suam. 
  • Sikap ibu tersebut. Misalnya, malu menyusukan anak, tiada susu dalam badan, anak tidak mahu menyusu, ketakutan merosakkan bentuk badan, malas menyusukan anak kerana kena bangun pada waktu malam dan lain-lain lagi. 


Tahukah ibu, banyak petua untuk yang boleh kita lakukan untuk memperbanyakkan susu badan. Antaranya ialah:

Air Longan
Longan kering biasanya boleh dibeli di pasaraya atau kedai ubat cina. Rebus segenggam longan kering bersama gula melaka bersama air sehingga kembang dan minum airnya. (air longan juga mudah didapati di pasar malam, tetapi lebih baik dibuat sendiri kerana terjamin kebersihan)

Lobak Putih

Potong lobak puti kecil-kecil dan kisar bersama sedikit air. Toskan air lobak putih yang di kisar dan minum sebagai jus. Boleh juga dijadikan ulam ataupun dimasak sebagai sayur.

Halba 
Terdapat beberapa jenis rempah yang biasa digunakan dalam masakan dapat menambahkan susu badan. Paling popular ialah halba. Halba boleh didapati di kedai runcit mamak atau pasaraya besar. Cuci halba, keringkan, kemudian simpan dalam bekas bertutup. Antara cara yang paling sesuai mengambilnya dengan tidak memudaratkan appendiks ialah dengan merendamkan sesudu halba dalam segelas air panas selama 15 minit. Tapis dan minum airnya. Juga boleh dicampur sedikit air rebusan halba tadi ke dalam susu segar dan diamalkan setiap pagi.




Shaklee Dalam Pengusuan 


Set Menyusu Shaklee Basic


Manfaat ESP (Energizing Soy Protein)

  1. Menjadikan kulit muka cantik, halus,gebu dan berseri.
  2. Memekatkan susu ibu
  3. Sebagai milk booster
  4. Bantu hilangkan parut jerawat di muka.
  5. Memberi tenaga berpanjangan menjadikan badan semakin sihat dan kurang letih.
  6. Menganjalkan kulit dan menganjalkan kembali payudara yang kendur.
  7. Memberi rasa kenyang yang lama sekaligus membantu dalam pengurusan berat badan.
  8. Menyokong kesihatan imunisasi badan.
  9. Mengawal paras kolesterol.
  10. Menyokong kesihatan jantung dan prostat.
  11. Membantu penyerapan vitamin lain dengan lebih baik.

Manfaat Alfalfa, selain membanyakkan susu ibu:

  1. Dikatakan tumbuhan terbaik yang mengandungi segala zat keperluan harian tubuh manusia.
  2. Galactagouge - Bagus diambil oleh ibu-ibu yang menyusukan anak kerana ia merangsang penghasilan susu ibu (milk booster).
  3. Membantu perkumuhan menjadi lebih lawas.
  4. Membantu membuang angin dalam badan.
  5. Termasuk dalam kategori fiber yang mengenyangkan.
  6. Melegakan sakit sendi dan belakang
  7. Menghilangkan kelesuan dan tekanan.
  8. Memberi kelegaan semasa haid
Set Menyusu Shaklee Premium



Penyusuan susu ibu tiada bandingan dengan susu tepung mahupun susu lembu. Tiada gambaran yang sehabis murni dan suci daripada seorang ibu yang sedang menyusukan anak kecil dengan memeluk anak itu rapat di badannya. Dengan memeluk anak kecil, dan mengalirnya air susu dari ibu kepada anak, maka kasih sayang itu turut mengalir. Kesimpulannya, dengan penyusuan itu, semua kemahuan asas anak-anak dapat disempurnakan dan anak akan berpeluang hidup dengan baik dan teratur semasa dewasa kelak.

Sekiranya anda mahu mencuba produk Shaklee ini.
Hubungi saya:

Call/sms/whatapss 
019-266 2816
Noraini (966624)

0 comments:

Post a Comment

Powered by Blogger.