Home » , , , , , » Teknik Hilangkan Stress Keluarga Hakim

Teknik Hilangkan Stress Keluarga Hakim



Salam semua...entry harini nak kongsi salah satu rahsia keluarga Hakim untuk hilangkan stress. Mesti tertanya-tanya ape die teknik tu..tapi teknik ni hanya berkesan pada yang minat je..kalau tak minat dan tak suka memang tak jadi la..

Terapi Stress dengan Pets

Haiwan belaan ataupun 'pets' memang boleh menenangkan stress kita sebenarnya. Bila kita tengok kecomelan haiwan belaan kita, kita akan rasa terhibur. Lebih lagi kalau seisi keluarga turut menikmati minat dan suka haiwan belaan tu. Haiwan belaan pilihan seisi keluarga Hakim semestinya rabbit. Pada awalnya en Hakim la yang beli anak rabbit yang baru putus susu dengan ibunya di ladang rabbit bertempat di Muar. Breed rabbit tu adalah English Spot. Comel sangat. Saya berikan nama die 'Ducky' kerana salah satu ciri breed English Spot ni adalah ada tompok hitam di mulut berbentuk butterfly, so bile tengok mulut die nampak macam mulut itik gitu..tu yg saya panggil die Ducky. Selain spot di mulut, ciri-ciri breed English Spot ni, di belakang badan die akan ada satu line hitam yang panjang sehingga ke ekor, mata seolak-olah bercelak, telinga hitam dan spot di sebelah kanan dan kiri almost equally. So ducky memang mempunyai ciri-ciri tersebut. Boleh bayangkan kecomelan Ducky yang menjadikan kami sekeluarga geram dengannya. Tapi di usia hampir 2 tahun Ducky pun mati kerana sakit cirit birit. Sedih sangat dengan kehilangan Ducky. Ducky memang ibu yang hebat sebab berjaya melahirkan sembilan anak pada kandungan pertama dan tujuh anaknya berjaya hidup sehingga besar. Anak-anak Ducky semuanya kami jual kepada yang berminat.


Kisah Arnab dan Kura-kura

Selepas hampir dua bulan tanpa binatang peliharaan, rasa macam sunyi dan tak best je. So saya cadangkan kita bela kura-kura kecil pulak la dan berikan kepada anak-anak yang uruskan. So belilah segala kelengkapan kura-kura kecil tu selepas je pulang dari percutian di Cherating. Sebab masa dekat Cherating kami ada kutip cengkerang-cengkerang cantik untuk di hias dalam bekas kura-kura nanti. Dua ekor kura-kura yang comel ni pulak la yang menjadi pets kami sekeluarga. Tapi so far alhamdulillah, kerana anak-anak memang betul-betul rasa tanggungjawab ke atas kura-kura mereka. Setiap kali mereka nak mandi setiap kali tu la akan tanya ibu boleh tak mereka nak mandikan kura-kura jugak. Hai la cik kura-kura, untungla korang dimandikan budak-budak ni..tapi saya tak bagi la kerap kali sangat..Seminggu dua kali je dah ok dah.


Rindu pada Ducky terubat

Baru-baru ni di Anggerik Mall ade International Rabbit Show tau..so memang pergilah untuk tengok rabbit yang comel daripada breed yang pure dr luar negara tu. Most of the breed adalah Netherlands Dwarf, Holland Lop, Rex dan ada juga California White. Comel-comel dan geramnya tengok rabbit-rabbit tu. Kerana pencinta rabbit dan minat bisness ni en Hakim borong beli Holland Lop sampai 4 ekor untuk di breed kan dan di jual...tapi yang tu kita breed di ladang la kan. En Hakim ada plan nak bela rabbit breed ND di rumah..wow suka sangat bila dengar, tapi kalau ikutkan minat saya minat rex sbb bulu die kemas macam carpet gitu..tapi ND pun comel jugak dengan telinga yang pendek die tu...hehe..so semalam sampai la dua ekor ND di rumah yang sanggaaattt comel, yang jantan di beri nama 'Andy' (ala2 nama breed die) dan yang betina kita namakan 'Cera'. Tapi yang paling excited sekali tentulah anak-anak syurga yang siang malam asyik nak main rabbit je..hehe..Jadi itulah pengubat strees kami sekeluarga buat masa sekarang..tapi dalam masa sama tengah tunggu generasi Holland Lop yang akan di breed di ladang tu..hehe nak ambik seekor dua bolehkan en Hakim...hehehe

Si comel Andy

Haqqul dan Cera



1 comments:

  1. assalamualaikum..


    comelnya rabbit tu..hilang stress kalau dapat belai rabbit tu

    antara aktiviti lain yg kita boleh lakukan bersama anak-anak
    1.jalan-jalan di taman sambil kutip batu/ daun kering menari utk di buat kraf
    2.berpiknik di pantai dan buat istana pantai bersama

    dan banyak lagi

    sharing is caring

    ReplyDelete

Powered by Blogger.