RUMAH KE TADIKA?

Tadika Little Jannah?


Rumah macam tadika? Hehe, mmg dah biasa dah dengan pertanyaan macam nie? Even ada org MBSA datang nk check pembiakan nyamuk Aedes masuk rumah saya pun tanya, "Akak bukak tadika ker?" hahaha...kelakar plak rasa. Btw mmg ade hasrat juga untuk bukak tadika pun dulu, siap dah dpt contact dah untuk reorganize balik tadika yang lama tu kepada management yang baru. Tapi masa tu, susah la sikit..sbb at least owner kene ade sijil or kelayakan untuk run bissnes tadika nie..lagipun rules dari Kementerian Kebajikan mmg strict la, maklumlah bisness tadika ni agak complicated. Tapi impian nama tadika saya adalah "Tadika Little Jannah"

Pilihan Permainan Anak-Anak  


Saya suka melihat anak-anak leka bermain dgn lego, building blocks, music instrument, wooden puzzle, manipulatif toys n books..Rumah bersepah? Haha jgn ckp la kan...tp, I dont have to worry..sbb anak-anak dh saya latih utk kemas semua toys selepas main...tp ibu selalu tlg kemas bersama-sama..so anak-anak mmg tak malas nak kemas...mmg la penat, tp demi utk pembelajaran anak2, NO PROBLEM for me...mgkn ade parents yg mengambil langkah mudah ataupun senang dengan memberi gadjet-gadjet seperti "Tab" or "Ipad" kpd anak-anak hanya utk elakkan keadaan rumah sebegini...tapi mommy and daddy, believe me...anak-anak akan terbantut perkembangan sekiranya diberi pendedahan terhadap gadjet dengan kerap.
 

Ipad dan Tab Pembunuh Kreativiti Anak


Gadjet bagus utk generasi anak-anak, tetapi tanpa pengawalan, akan mengundang padah...Cuba kite bayangkan, secara logikal dua situasi, sekiranya anak-anak bermain pasir, playdough, building blocks dengan bermain gadjet spt tab or ipad. Berapa banyak rangsangan yang anak-anak guna sekiranya mereka bermain dengan pasir,playdough atau building blocks berbanding dengan gadjet. Maksudnya, anak-anak akan menggunakan rangsangan deria rasa, sentuhan, bau, malah daya imaginasi yang lebih dengan bermain dengan pasir, playdough atau building blocks. Pernahkah anda terlihat di kedai makan, anak-anak sibuk dengan gadjet walaupun pada masa mereka hendak makan? Pada pandangan peribadi saya, keadaan ini kurang sihat, kerana kita sebagai muslim kenalah beradab ketika mengadap rezeki dr Allah...So, Jom ubah cara kita sblm terlambat...Berubah ke arah kebaikan adalah ibadah..Ibadah kan ganjaranya pahala (^_^) 

Anak-anak syurga saya, Haqqul dan Haiqal sgt suka bermain di kawasan yang saya telah ibu sediakan, hehe macam tadika kan?
Ni bukan nak promote LEGO yer..tp buliding blocks adalah salah satu permaianan yang sangat baik untuk merangsang kreativiti diri anak-anak syurga saya.


Powered by Blogger.