Home » , , , , » Hormon tidak stabil di usia 30an

Hormon tidak stabil di usia 30an

Salam semua...baru-baru ni saya mengalami masalah yang tidak pernah saya alami sebelum ni...pelik dan tension sangat tau, mana taknya masalah ni menyerang kukit muka saya..terduga betul saya dibuatnya..

Ceritanya bermula

Pada masa saya bercuti ke Cherating bulan yang lalu, terasa gatal pada bahagian muka lebih spesisik lagi di bahagian kelopak mata..gatal ni mendorong jari-jari utk menggaru..mulanya ingatkat gatal yang biasa, tapi selepas makan seafood kegatalan makin menjadi...mujulah bawak vitamin E semasa bercuti..so boleh la sapu pada luka gatal akibat terover garu..alhamdulillah vit e mmg baik utk luka..so semakin kering la luka dan gatal pun become better..dua minggu lepas tu ke Melaka pulak, erm kalo di Melaka tak makan ikan bakar dan seafood memang tak sah lah kan...lepas makan tu keadaan gatal di mata mula kembali...aduih apa hal plak dengan aku ni..dulu-duu makan seafood xde masalah pun..kenapa skrg ni ada mslh pulak...

Disahkan enzeama

Akibat risau akan keadaan gatal yang tak sembuh-sembuh dan menjadi semakin teruk, saya ke DEMC Shah Alam untuk mendapatkan rawatan..Enzeama?terkejut pulak apabila Dr ckp luka dan gatal tu adalah enzeama..so saya pun sapula krim yang Dr bagi, tetapi macam kurang pulak effect krim tu..macam kene jumpa pakai kulit la..

Makin teruk la pulak

Semasa bercuti ke Genting keadaan gatal di mata jadi tak terkawal pulak..seafood mmg dah pantai habis la..so now ape lagi puncanya? Pening duk memikirkannya..gatal,merah dan mula berjangkit ke mata slh lagi...aduhai la dugaan apakah ini...huhu...sudahlah hari tu masa dah nak check out dr hotel, mak saya ajak pergi kenduri...malu lamplak rasanye naknke kenduri dengan keadaan mata macam ni..demi mak dan sokongan en suami yang tak putus-putus ckp 'you tetap nmpk cantik wlpun mata bengkak' membuatkan aku tebal muka ke kenduri..lepas makan ubat bengkak, bengkak nmpk surut tp kesan merah dan luka gatal tu masih ada...teringat pula yg saya punya jiran anak nya memang bermasalah enzeama, so saya tanyalah apa krim yang dia pakai? Jiran saya bagi la krim yang digunakan oleh anaknya tu..memamg tak tau krim itu nama ape, tapi bagus sangat..sebab kesan enzeama tu cepat kering..mgkn sbb krim tu dibeli dari klinik kulit yg mana memang khas utk enzeama...alhamdilillah semakin pulih..lega rsnya..

Macam inilah keadaan ketika ke kenduri tu..huhu malu...

Masalah muka naik biji-biji

Arrrghh ape pulak ni biji-biji gatal pulak..Ya Allah sabar je la, yg tension nya kenapa muka? huhu..masa gi buat facial di mayfair (sbb ade kupon mayfair je), baru la rasa macam rerfikir sbb beautician tu ckp maybe masalah hormon ni puan..normal berlaku pada wanita berusian awal 30an..hah!! Hormon saya tak stabil ker? Hehe..baru 31 dah tak stabil..erm xpe bile tau maybe mslh hormon, cepat-cepat la mengamalkan GLA Complex yang memang ada dlm stok simpanan..alhamdulillah nampak macam hormon semakin stabil sebab kesan biji-biji dkt bhgn dahi makin ok sampai la skrg ni...harap-harap hormon ni stabil la sampai bila-bila...honestly, memang tak pasti apakah punca masalah yang saya hadapi..saya sekadar berusaha je agar keadaan pulih seperti sediakala..yang pasti saya boleh katakan faktor permakanan dan persekitaran adalah faktor utama keadaan ni...so pesanan penaja amalkan hidup yang sihat dan pemakanan yang seimbang...peace yo!!!

Ketika hormon hampir stabil..hehe syukur sudah pulih dah..

1 comments:

Powered by Blogger.